CEJ: Cazul C - cu privire la limitarea orelor de deschidere a programului farmaciilor in ITALIA

Background si consecinte posibile:

Legislatia italiana cu privire la orele de deschidere/inchidere a programului in zilele de duminica si sarbatori anuale a tinut multa vreme de competenta exclusiva a regiunilor italiene, pana cand Curtea Europeana de Justitie a decis sa accepte sugestiile preliminare ale Tribunalului Administrativ din Latium ( TAR) in ceea ce priveste legislatia regionala asupra orelor de deschidere a programului farmaciilor ( cazul C – 393/08).

Aceasta inseamna ca o conducere viitoare a Curtii Europene de Justitie va sesiza incompatibilitatea legistaliei noastre regionale cu cea a comunitatii europene, fapt ce va impune ca toate regiunile sa aiba legislatii asemanatoare, in contradictie cu legislatia europeana de a introduce modificari asupra aspectelor mentionate anterior.

In caz ca guvernele regionale decid sa nu isi modifice legislatia in acord cu principiile enuntate de catre conducerea Curtii Europene de Justitie ( CEJ), Guvernul National va avea obligatia sa isi foloseasca puterile pentru a impune acestor regiuni sa implementeze o legislatie in accord cu noile principii ale UE.

Aceasta actiune poate deveni obligatorie pentru Guvernul National in scopul de a evita amenzile posibile datorate unei proceduri de sanctionare lansata de Comisia Europeana, motivate de necomplianta statului nostru la principiile conducerii CEJ.


Cazuri cu care TAR s-a confrunatat anterior

In data de 31 iulie, Tribunalul Administrativ din Latium ( TAR) a inmanat Curtii Europeane de Justitie un caz privitor la reglementarile regionale asupra orelor de deschidere a programului farmaciilor. Toate au plecat de la o plangere a unui patron de farmacie caruia nu i s-a dat din partea instutiei de sanatate publica locala o exceptie asupra obligativitatii inchiderii farmaciei in perioadele de sarbatori anuale.

Curtea administrativa a recunoscut apoi ca regula regionala care impunea:
- ore limita de deschidere a programului
- inchiderea obligatorie in ziua de duminica si o zi pe saptamana cu program de activitate redus la jumatate
- inchiderea obligatorie a farmaciei pentru vacanta de cel putin 20 zile consecutive pe an se baza pe art.l 81-86 din Tratat ( regulile concurentei), art.49 ( miscarea libera a serviciilor), art.152 ( sanatate publica) si art.153 ( protectia consumatorilor).

TAR a fost cu siguranta influentata de concluziile Autoritatii Nationale a concurentei, care in 2007 a sugerat liberalizarea orelor de deschidere a programului pentru a extinde astfel oferta farmaciilor in beneficiul populatiei.

Potrivit TAR, legislatia regionala este o incalcare clara a regulilor de concurenta ale UE, fapt pentru care se impune a fi schimbata potrivit sugestiilor venite din partea Autoritatii Antitrust, de exemplu renuntarea la regula care stabilea ca farmaciile nu pot incepe programul mai tarziu de o anumita ora si adoptarea unei variante noi care impune ca farmaciile sa nu-si inceapa programul mai devreme de o anumita ora fixata.

Cazul a fost acceptat de CEJ in ultimele saptamani si a fost numerotat ca si cazul C-393/08.
Este foarte important a sublinia ca Federfarma ( prin Asociatia Regionala Federfarma Latio) va fi una dintre partile implicate activ in acest caz, astfel incat vom avea posibilitatea de a explica direct principiile defensive in fata Curtii de Justitie.

Ghidurile prefigurate ale principiilor de aparare

Avem desigur cateva idei precise in ceea ce priveste compatibilitatea reglementarilor regionale cu privire la limitarea orelor de deschidere a programului.
In primul rand, toti trebuie sa subliniem importanta principiului legislativ regional cunoscut sub denumirea de “regula subsidiaritatii” (art.5 al Tratatului UE).
Potrivit acestui principiu, anumite reglementari legislative trebuie sa fie aprobate la nivel local in caz ca la acest nivel pot furniza rezultate mai apropiate de nevoile cetatenilor. Acest principiu este aplicat de constitutia noastra intr-o maniera perfecta deoarece fiecare regiune, atunci cand aproba legislatia, tine cont de toate particularitatile teritoriului sau, atat la nivel economic cat si geografic.

Ce inseamna acest lucru?

Teritoriul Italiei prezinta in realitate o multime de reliefuri: muntii sunt aproape exclusivi in anumite regiuni si de aceea au in mare parte farmacii de tara, alte regiuni sunt preponderent situate in campie si au astfel orase medii si mari.
Daca facem legatura intre particularitatea geografica si economica este foarte usor a intelege de ce este atat de important a lasa regiunile libere sa isi decida legislatia pe care o doresc in interesul exclusiv al populatiei lor.
Diferentele economice sunt dependente de cele geografice, precum Italia este o tara abrupt impartita in doua parti, nordul fiind mult mai dezvoltat decat sudul.
Aceasta inseamna, de exemplu, ca orasele medii si mari din nord au o retea bine raspandita de puncte de desfacere pentru OTC-uri, care se vand 12-13 ore /zi si sapte zile pe saptamana. Spre deosebire, in sud exista o dispersie de farmacii cu o situatie complet diferita in ce priveste programul de deschidere, mult mai asemanator cu cel al farmaciilor comunitare. In opinia noastra aceste diferente explica foarte bine necesitatea reala a fiecarei regiuni de a adopta legislatii flexibile, potrivite cu nevoile specifice ale populatiei fiecarui teritoriu.
Chiar daca unele orase mari au Mall-uri sau un numar mare de cabinete medicale, exista motive bine intemeiate pentru adoptarea unei flexibilitati locale, deoarece aceasta nevoie de flexibilitate a programului de deschidere este recunoscuta larg de profesia noastra.

In concluzie, nevoia concreta de a aplica regula subsidiaritatii este foarte clara.

In al doilea rand vom incerca sa explicam de ce legea concurentei a UE nu poate fi aplicata in acest sector si de ce statele membre au competenta exclusiva cu privire la aceasta.
In 2003 conducerea Curtii Consitutioanle italiene a stabilit ca reglementarea orelor de deschidere si inchidere a programului in zilele de duminica impreuna cu legile asupra amplasarii farmaciilor au fost decise de catre legislatorul italian pentru a garanta infiitarea unei acoperiri eficiente a farmaciilor comunitare in Italia, chiar in regiunile cel mai deficitare unde farmacia este foarte des singurul serviciu medical primar disponibil. Mentinerea acestui serviciu medical eficient este posibila daca organizarea programului de deschidere impreuna cu reguli obligatorii de program de noapte sunt reglemenate corect tinand cont de necesitatile populatiei si particularitatile geografice si economice locale.

Aceasta este ceea ce Curtea Constitutionala a afirmat in 2003 si acestea sunt desigur principiile inca valabile in tara noastra.

Curtea noastra suprema a stabilit ca reglementarea orelor de deschidere a programului este strict legata de siguranta sanatatii publice, aceasta insemnand ca o asemenea legislatie este de competenta stricta a fiecarui stat membru.

Mai mult, referirea la art.81-85 cu privire la prohibitia practicilor anticompetitive si impunerile pozitiei dominante nu intra in discutie in contextul acestei situatii.
Nu exista nicio legatura intre deciziile de autonomie locala si puterea legislatorului italian la nivel national sau local pentru a impune reglementari cu privire la organizarea programului de deschidere la nivel teritorial.

Chiar art.86.1 din Tratat care stabileste “ in caz de activitati publice si actiuni la care statele membre garanteaza drepturi speciale sau exclusive, statele membre nu trebuie sa aiba o atitudine pasiva nici sa mentina in forta orice masura care se opune regulilor din acest Tratat, in special cele continute in art.12 si art.81-89”, nu poate sa fie aplicat in situatia noastra avand in vedere ca farmaciile comunitare nu au fost niciodata considerate de catre jurisprudenta CEJ ca actiuni care sa aiba drepturi speciale sau exclusiv admise de statele membre.

Probabil art.86.2 poate fi aplicat, stabilind ca serviciile de interes economic general trebuie sa fie obiectul legilor de concurenta ale UE, din moment ce farmaciile comunitare pot fi considerate a furniza acest tip de serviciu.

Acelasi articol ofera o limita specifica pentru aplicarea in acest mod a legii concurentei UE. si aceasta apare atunci cand“ …nu obstructioneaza performanta, in lege sau in fapt, a obiectivelor particulare legate de ele”.

Astfel, aceasta este exact ceea ce Curtea Constitutionala a afirmat in 2003 - aplicarea legii concurentei cu privire la programul de deschidere sau o mica derogare ar - fi lipsit farmaciile de posibilitatea de a oferi servicii medicale chiar in zonele sarac populate si foarte dezavantajate. In final nu putem vedea nicio legatura intre reglementarile programului de deschidere si art.49 (Micarea libera a serviciilor), art.152 ( Sanatate publica) si art.153 ( Protectia consumatorului) pentru motive care sunt usor de inteles in urma citirii textului din aceste articole.

In final este important de a sublinia ca Federfarma, atat la nivel national cat si regional, nu s-a opus niciodata cerintei de modificare a legislatiilor regionale in acord cu o abordare mai flexibila si mai apropiata de nevoile pacientilor. Evidenta sugestiilor noastre este aprobarea recenta a unei legislatii regionale noi in acord cu aceasta exigenta noua a flexibilitatii.




URI.ML 21/11/08