Adaos - Ministerul Sanatatii

 
PATRONATUL FARMACISTILOR DIN ROMANIA
Str. Walter Maracineanu, nr. 1-3, et. 5, cam. 360, sector 1, Bucureşti
Cod fiscal 14777059 Cont: RO93ROIN1040304270098595
Banca: RIB - Sucursala Moşilor
Tel. 0745024668; email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  

 Nr. 13/26.01.2009

 

 CATRE,
MINISTERUL SANATATII,
DOMNULUI MINISTRU, Dr. ION BAZAC

 

Stimate Domnule Ministru,

     Ca urmare a publicarii pe site-ul Ministerului Sanatatii, a proiectului de ordin pentru aprobarea Normelor privind modul de calcul al preturilor la medicamentele de uz uman, va propunem pentru farmacii, urmatoarele niveluri valorice a pretului cu ridicata si a cotei maxime de adaos comercial: 
 
Nivelul valoric al pretului cu ridicata Cota de adaos comercial maxim - in farmacie -
0,00 - 50,0024%
50,01 - 100,00 20%
100,01 - 200,00 16%
200,01 - 12%

      Sustinem aceasta propunere prin urmatoarele argumente:

 

 A. Situatia din alte state ale UE:


      În majoritatea statelor UE, adaosurile practicate de farmacii, deşi este greu de făcut comparaţii, sunt între 18 şi 38%, cu un adaos mediu total, în jur de 24%. Aceste cifre sunt aproximative, iar remunerarea totală a farmaciilor variază în funcţie de gama de produse disponibile, de numărul de farmacii, etc.
Adaosul comercial la farmacii în România este semnificativ mai scăzut decât este prevăzut în norma europeană. Dorim sa mentionam ca farmacia nu beneficiaza de regim special din punct de vedere fiscal ci este sub legislatia oricarei societati comerciale. Ca firma se autofinanteaza prin adaosul comercial, sursa intrinseca de existenta economica.
Din legislatia tarilor ce apartin UE, constatam urmatoarele aspecte pe care autoritatea din fiecare tara le are in vedere:

  • În primul rând farmaciştii îşi aduc o contribuţie semnificativă la sistemul de sănătate. Pentru ca această contribuţie să fie evidenta, trebuie menţinute standardele de calitate. Dacă standardele de calitate trebuie menţinute, atunci farmacistul trebuie să lucreze conform celor mai înalte standarde profesionale şi intelectuale. Acest lucru nu este posibil când viabilitatea economică minimă a practicii farmaceutice este pusă la îndoială.
  • În al doilea rând, farmacia comunitară este un furnizor cheie pentru serviciile medicale din prima linie. Guvernele europene recunosc că farmacia este o prezenţă stabilă şi de încredere în comunitate. Ele mai recunosc că este nevoie de farmacii pe tot teritoriul, inclusiv în zonele rurale care depind din greu de accesul la servicii de sănătate convenabile. Farmaciile nu pot fi o prezenţă stabilă în comunitate dacă nu sunt viabile, sau dacă sunt ameninţate în mod constant cu închiderea pentru că politica economică a afacerii nu aduce profit. Şi desigur, farmaciile nu vor putea să deschidă în zone defavorizate economic, dacă farmacistii sunt confruntaţi imediat cu o luptă pentru plata facturilor.
  • În al treilea rând, farmaciştii sunt profesionişti în probleme de sănătate. Ei nu trebuie puşi într-o situaţie în care, pentru a plăti facturile, trebuie să se concentreze numai asupra cifrei de afaceri a farmaciei.  
     Adevărata măsură a succesului serviciilor de sănătate este promovarea unor rezultate medicale de succes, nu consumul de produse farmaceutice. Acolo unde viabilitatea farmaciei este amenintata, guvernele nu mai pot fi sigure că adevăratul ţel al practicii farmaciilor – folosirea raţională şi adecvată a medicamentelor – va avea prioritatea pe care o merită.

     In acest sens se contureaza două viziuni despre farmacii:

       a. Prima, în care guvernul a ales să se axeze pe costurile directe şi nimic altceva. In acest caz standardele profesionale scad, accesul la servicii de sănătate de calitate este redus, iar produsele farmaceutice sunt mărfuri ce trebuie vândute într-un volum cât mai mare. În această viziune însăşi profesia istorică de farmacist este marginalizată, consecinţele asupra sănătăţii se înrăutăţesc şi presupusele economii pentru sistemul de sănătate sunt iluzorii pe termen lung.

       b. Cealaltă viziune este cea preferată de marea majoritate a statelor europene. În această viziune contribuţia farmaciştilor la sistemele de sănătate este înţeleasă şi apreciată, serviciile farmaceutice sunt disponibile pe întreg teritoriul şi cetăţenii se pot baza pe standarde profesionale superioare. Este o viziune în care în loc să marginalizezi profesiunea de farmacist se întâmplă exact opusul. Farmaciştii joacă un rol din ce în ce mai mare în furnizarea de servicii medicale de primă calitate.

 

     B. Situatia actuala a farmaciei comunitare independente din Romania:

     1. Studiile economice efectuate in baza datelor din balantele contabile ale farmaciilor din acest moment arata clar ca adaosul minim pe activitatea farmaceutica trebuie sa fie de 20% pentru a asigura viabilitatea economica. Astfel:

       a) Personalul de specialitate (farmacisti si asistenti de farmacie) necesita pregatire profesionala continua si salarizare potrivit pregatirii profesionale si a responsabilitatilor asumate prin locul de munca. Mentionam ca toate cheltuielile cu personalul, atat referitor la relatiile de munca, dar si pentru pregatirea profesionala si de asigurare a malpraxisului sunt suportate in aproape toate cazurile de catre societatea farmaceutica. Nivelul de salarizare este unul considerat decent si nicidecum extravagant, asa cum s-a incercat prin intermediul media sa se sugereze sau cum se vede a fi in unele sectoare bugetare.

       b) Nivelul cheltuielilor fixe ale farmaciei este deosebit de ridicat, in conditiile in care spatiile farmaceutice sunt considerate de legislatie, spatii comerciale, nefiind subventionate ca facand parte din sistemul national de sanatate.

       2. Propunem patru trepte de adaos, asa cum s-au prevazut pentru depozitele farmaceutice si am scos suma fixa de 24 lei la medicamentele cu pret mai mare de 200 lei din urmatoarele motive:

        a. Preturile din farmacie sunt stabilite pe ambalaj comercial. Acesta in majoritatea cazurilor cuprinde un numar mai mare de unitati terapeutice decat tratamentul aferent prescrierii pentru 5-10 zile (in boli acute si subacute), sau 30 de zile (in boli cronice). In acest caz valoarea unui tratament curent este mai mica de 200 lei, fiind necesara incadrarea corecta in alta treapta de adaos. De asemenea, desfacerea pe unitate terapeutica necesita un volum mare de activitate, realizat cu personal inalt calificat, cu costuri mari pe farmacie.

        b. Majoritatea produselor care au valoare peste 200 lei sunt medicamente aflate in listele programelor nationale de sanatate si nu se elibereaza liber (de exemplu – oncologice, antidiabetice etc.). Nu se exclude licitatia pe programe, lucru care va conduce la un adaos apropiat de zero. Pe de alta parte, in cazul distribuitorilor angros exista vanzari cu volum mare (masini TIR), iar medicamentele eliberate prin farmacii sunt de ordinul flacoanelor. In plus, in cazul distribuitorilor angros neparticipand la licitatii, li se asigura un venit constant de 200 lei/produs. Aceste medicamente eliberandu-se prin relatia cu CNAS si nestiindu-se in acest moment modalitatea de primire a facturilor de catre casele de asigurari de sanatate, toata responsabilitatea economica si sociala cade pe farmacie.

         c. Plata cu card presupune o cheltuiala procentuala din valoarea tranzitata, care in cazul diviziunilor din unitatea comerciala, cu adaos suma fixa, poate depasi valoarea adaosului comercial.

         3. Sustinem cele de mai sus pentru ca farmacia sa-si desfasoare corect activitatea, in interesul pacientilor, fara a fi influentata de achizitionarea unor medicamente doar in scopul obtinerii de dicount-uri, care sa acopere valoarea cheltuielilor. In conditiile achizitionarii de medicamente pentru a obtine discount exista riscul (deja se practica in unele societati comerciale a carui actionariat este nefarmaceutic), ca actul farmaceutic profesionist si responsabil de eliberare a medicamentelor sa depaseasca limita deontologica (ex. targhet la diverse categorii de produse vandute).

         4. Grilele anterioare, cand prin acte normative au fost stabilite adaosuri de 1,5% sau contracte incorecte cu casa de asigurari de sanatate, eliberandu-se medicamente cu adaos ,,0’’, au condus la disparitia unui numar mare de farmacii independente, situatie alarmanta care trebuie stopata de autoritati.
 Ne exprimam convingerea ca, aceste cateva argumente sunt suficiente pentru ca, propunerea pe care o inaintam catre Excelenta Voastra sa fie acceptata.
 
Cu aleasa consideratie,  
 PRESEDINTE,
 Dr. farm. spec. IOANA CACOVEAN