16.11.2009

Data: 16.11.2009

Curs valutar:

USD – 2,8893

Euro – 4,2978

TITLURILE ZILEI:

UNIUNEA EUROPEANA  pg. 3

- Putin a câştigat acordul Sloveniei pentru South Stream, subminând eforturile UE MEDIAFAX

- Economia germană va reveni la nivelul din 2008 abia peste doi ani AGERPRES

- Relansarea sectorului construcţiilor din EAU va fi mai lentă ca în restul Orientului Mijlociu AGERPRES

- Uniunea vamală Rusia, Kazakhstan şi Belarus ar putea dăuna comerţului european AGERPRES

EXTERNE  pg. 6

- Obama: Vom merge din criză în criză dacă nu sunt redresate dezechilibrele din economia globală MEDIAFAX

- SUA: Datele comerţului exterior nu pledează în favoarea unui dolar puternic AGERPRES

- Băncile elveţiene vor să ceară clienţilor străini angajamente privind conformarea fiscală AGERPRES

INTERNE  pg. 9

- Băsescu: Dacă se reia creşterea economică, am putea analiza coborârea cotei unice MEDIAFAX

- Daciana Sârbu: România nu va avea comisar european pe agricultură AGERPRES

- ANRM, obligată să publice datele privind contractele de explorare în platforma continentală a Mării Negre AGERPRES

- Hagiu: Am eliminat subvenţiile pentru pensionari şi veterani AGERPRES

- Hossu: Trimiterea bugetarilor în concediu fără plată, un abuz instituţionalizat AGERPRES

UNIUNEA EUROPEANA

Putin a câştigat acordul Sloveniei pentru South Stream, subminând eforturile UE MEDIAFAX

Premierul rus Vladimir Putin a câştigat acordul Sloveniei pentru construcţia gazoductului South Stream pe teritoriul acestui stat, subminând eforturile Uniunii Europene de a-şi reduce dependenţa de gazele naturale importate din Rusia.

Acordul, încheiat sâmbătă de guvernele din Rusia şi Slovenia, reprezintă o nouă victorie pentru Kremlin în eforturile de a combate dezvoltarea proiectului Nabucco, deja mult întârziat, deşi este susţinut de UE şi Statele Unite.

Proiectul Nabucco este principalul instrument prin care Uniunea Europeană intenţionează să-şi reducă dependenţa de importurile de gaze din Rusia, prin achiziţia directă de resurse din regiunea caspică şi Orientul Mijlociu.

Gazoductul Nabucco ar urma să transporte gaze din zonele amintite către Europa, pe un traseu de 3.300 de kilometri, care străbate Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria.

Proiectul are costuri estimate la circa opt miliarde de euro şi este dezvoltat de un consorţiu format din companiile Tranzgaz Mediaş, OMV (Austria, acţionarul majoritar al Petrom), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), BOTAS (Turcia) şi RWE (Germania).

"Am încheiat acorduri cu toţi partenerii europeni de care avem nevoie pentru a construi acest proiect", a declarat sâmbătă Vladimir Putin, după semnarea acordului cu omologul său sloven, Borut Pahor.

South Stream este dezvoltat de gigantul rus Gazprom şi grupul italian Eni (prezent în România prin reţeaua de benzinării Agip), iar ultimul obstacol pentru cele două companii este asigurarea finanţării necesare proiectului, de ordinul câtorva miliarde de euro.

South Stream va traversa Bulgaria, Serbia, Ungaria, Grecia şi Slovenia, până în Italia, unul dintre scopurile acestui proiect fiind ocolirea Ucrainei. În prezent, 80% din importurile de gaze ruseşti ale Europei traversează Ucraina, livrările fiind de multe ori afectate în ultimii ani de disputele dintre Kiev şi Moscova pe tema datoriilor companiei ucrainene Naftogaz către Gazprom.

Proiectul ruso-italian va avea o capacitate de 63 milioane metri cubi de gaze naturale pe an, iar costurile construcţiei gazoductului sunt estimate la 19-24 miliarde euro. În prezent, termenul limită pentru inaugurarea conductei este 2015.

Nabucco urmează să aibă o capacitatre de 31 miliarde metri cubi de gaze pe an, iar proiectul prevede perioada 2014-2015 pentru primele transporturi, dacă lucrările de construcţie încep în 2010.

Rusia mai dezvoltă în nordul Europei proiectul Nord Stream, care ocoleşte de asemenea Ucraina. Acest gazoduct va transporta gaze ruseşti pe sub Marea Baltică, spre Germania, şi a câştigat deja acordul Danemarcei, Suediei şi Finlandei, construcţiile fiind programate să inceapă anul viitor.

Putin, care s-a concentrat în ultimii ani pe politica energetică a Rusiei, a reuşit să obţină acordul tuturor statelor europene implicate în proiectele South Stream şi Nord Stream, singura chestiune nerezolvată încă fiind problema finanţării.

Pe de altă parte, partenerii Nabucco nu au reuşit să obţină angajamente ferme de la furnizorii de gaze şi trebuie, de asemenea, să atragă fonduri pentru realizarea proiectului.

Economia germană va reveni la nivelul din 2008 abia peste doi ani AGERPRES

Economia germană, cea mai mare economie din Europa, va avea nevoie de cel puţin doi ani pentru a reveni la nivelul de dinaintea crizei financiare globale, a declarat duminică noul ministru german al Economiei, Rainer Bruederle, informează AFP.
Datele statistice publicate zilele trecute arată că economia germană este pe cale să-şi revină după cea mai gravă recesiune din ultimele şase decenii, însă Brüderle a avertizat că se aşteaptă în continuare la dificultăţi.
'2010 nu va fi un an uşor. Mă tem că numărul de şomeri va creşte semnificativ', a declarat Rainer Bruederle într-un interviu acordat publicaţiei Bild am Sonntag. 'Pentru a reveni la nivelul din 2008 vom avea nevoie de cel puţin doi ani', a apreciat Brüderle.
Potrivit cifrelor oficiale, în trimestrul al treilea al acestui an Produsul Intern Brut al Germaniei a înregistrat o creştere de 0,7 procente, după o expansiune de 0,4 procente în trimestrul al doilea.
Guvernul de la Berlin se aştepată ca în 2010 economia germană să înregistreze o creştere de 1,2 procente, după o contracţie record de cinci procente în 2009, pe măsură ce criza globală a afectat cerea pentru bunuri 'made in Germany'. În plus, un raport al unui influent grup economişti avansează cifre şi mai optimiste, prognozând o creştere economică de 1,6 procente în 2010.
Referindu-se la subiectul constructorului auto Opel, ministrul german al Economiei a reiterat poziţia guvernului de la Berlin conform căruia grupul american General Motors trebuie să plătească costurile restructurării diviziei sale europene Opel, după ce GM a revenit asupra deciziei de a vinde Opel unui ofertant preferat de guvernul german. 'Este sarcina firmei mamă GM de a rezolva problemele subsidiarei Opel', a declarat Rainer Bruederle, adăugând însă că dacă autorităţile regionale vor să ajute Opel este decizia lor. Guvernul de la Berlin a oferit deja un credit punte de 1,5 miliarde de euro pentru a menţine Opel pe linia de plutire, însă cancelarul Angela Merkel a spus foarte clar că banii vor trebui returnaţi.

Relansarea sectorului construcţiilor din EAU va fi mai lentă ca în restul Orientului Mijlociu AGERPRES

Piaţa globală a construcţiilor nu va ieşi din criza economică până în 2011, iar această evoluţie lentă va influenţa şi situaţia din ramura construcţiilor din Emiratele Arabe Unite (EAU), relatează cotidianul economic Arabian Business.
Un raport denumit Global Construction 2020 precizează că în viitorul deceniu, piaţa construcţiilor din EAU va creşte în medie cu 5-6 la sută în domeniul imobiliar şi în ramura infrastructurii. Pentru a facilita relansarea construcţiilor, Global Construction recomandă lichidarea stocurilor de locuinţe excedentare şi stabilizarea preţurilor de pe piaţa imobiliară.
În prezent, 69 la sută din proiectele de construcţie din EAU, evaluate la 657 miliarde de dolari, sunt încă active. Cu toate acestea, în terminologia utilizată de Global Construction, 'activ' înseamnă doar faptul că proiectul nu a fost anulat sau suspendat dar nu indică şi faptul că un proiect de construcţii va fi executat.
Raportul amintit evaluează valoarea actuală a pieţii mondiale a construcţiilor la 7,5 trilioane de dolari, reprezentând 13,4% din PIB global. Până în 2020, piaţa mondială a construcţiilor va creşte cu 70%, atingând valoarea de 12,7 trilioane de dolari.Cele mai ridicate nivele de construcţie vor fi înregistrate în Orientul Mijlociu, şi Africa de nord, în Nigeria, Maroc şi Egipt. Dar ritmul prognozat de creştere din EAU se situează sub nivelul restului Orientului Mijlociu şi al Africii de nord.
Ultima criză din ramura construcţiilor din Orientul Mijlociu a avut loc în anii 1970, iar relansarea activităţilor de construcţie a întârziat 20 de ani.

Uniunea vamală Rusia, Kazakhstan şi Belarus ar putea dăuna comerţului european AGERPRES

BusinessEurope, una dintre cele mai importante organizaţii ale companiilor europene, a declarat vineri că se teme că uniunea vamală între Rusia, Kazakhstan şi Belarus ar putea duce la o noi taxe, în defavoarea exporturilor europene, transmite AP.
BusinessEurope este de părere că, de la 1 ianuarie 2010, cele trei ţări ar putea aplica taxe comerciale mai mari, extinzând şi permanentizând taxele de export pe care iniţial Rusia le-a introdus doar temporar.
'Acest lucru ar îngreuna condiţiile de piaţă pentru exportatorii europeni şi ar cauza daune pentru unele sectoare importante ale industriei europene, precum industria constructoare de maşini, oţel, piese de schimb şi industria alimentară', a declarat agenţia.
BusinessEurope a declarat că acest lucru ar viola angajamentele grupului G20 de a evita prevederile comerciale care ar putea dăuna climatului comercial şi investiţional în cele trei ţări.
Organizaţia a făcut apel la comisarul european pentru Comerţ, Catherine Ashton, de a cere clarificări Rusiei cu privire la modul în care uniunea vamală ar putea afecta comerţul european, la următorul summit european, care va avea loc pe 18 şi 19 noiembrie, la Stockolm.

EXTERNE

Obama: Vom merge din criză în criză dacă nu sunt redresate dezechilibrele din economia globală MEDIAFAX

Preşedintele Statelor Unite, Barack Obama, a declarat că economia mondială a intrat într-un proces de revenire, însă a avertizat că eşecul în redresarea dezechilibrelor din sistemul economic global ar putea conduce la noi crize.

Obama s-a adresat duminică unui summit al liderilor din regiunea Asia Pacific, găzduit de Singapore.

"Nu putem urma aceleaşi politici care au condus la o creştere economică atât de dezechilibrată. Dacă vom proceda aşa, vom continua să alunecăm din criză în criză, pe un drum marcat de eşecuri care a avut deja consecinţe devastatoare pentru oameni, pentru afaceri şi pentru Guverne", a afirmat Obama.

Potrivit unor surse oficiale prezente la reuniune, liderii prezenţi la Singapore fac eforturi pentru a ajunge la o concluzie a summit-ului, pe fondul dezbaterilor aprinse dintre Statele Unite şi China pe tema pieţelor valutare şi protecţionismului comercial.

Oficialul citat de Reuters susţine că declaraţia comună care ar marca finalul summit-ului este întârziată de discuţiile dintre Washington şi Beijing, subliniind tensiunile care îşi vor face probabil apariţia săptămâna viitoare, odată cu vizita lui Obama în China, marcată de decizia Guvernului american de a aplica accize pe importurile de anvelope auto chinezeşti, premieră în relaţiile comerciale dintre cei doi giganţi ai economiei mondiale.

Beijingul se teme că decizia părţii americane stabileşte un precedent pentru noi posibile accize pe mărfuri din China care câştigă cotă de piaţă în SUA în defavoarea companiilor americane.

Obama a subliniat, la Singapore, că economia mondială nu trebuie să revină la cicluri de "boom" similare celor anterioare crizei şi recesiunii globale.

"Am ajuns la unul dintre acele puncte rare de inflexiune din istorie, unde avem oportunitatea de a porni pe un alt drum, de a adopta o nouă strategie pentru combaterea şomajului şi creştere economică. Creştere echilibrată. Creştere sustenabilă", a arătat preşedintele Statelor Unite.

Obama cere Americii să economisească mai mult, să cheltuiască mai puţin, să-şi reformeze sistemul financiar şi să reducă deficitele şi gradul de îndatorare. Pe de altă parte, el doreşte ca cei mai importanţi exportatori, precum China, să ia măsuri pentru creşterea cererii pe piaţa internă.

Yuanul va fi în centrul atenţiei în timpul vizitei lui Obama în China. Cursul monedei chineze faţă de dolar a fost blocat de Guvernul de la Beijing de la mijlocul anului trecut, pentru a apăra economia Chinei de recesiune.

Washingtonul susţine că yuanul "subevaluat" contribuie la dezechilibrele macroeconomice dintre Statele Unite şi China.

SUA: Datele comerţului exterior nu pledează în favoarea unui dolar puternic AGERPRES

Datele privind comerţul exterior în Statele Unite, ale căror exporturi au fost afectate de criza economică mondială, nu pledează în favoarea unui dolar puternic, contrar discursului oficial al conducerii de la Washington, sunt de părere analiştii AFP.
Conform statisticilor publicate vineri de către Departamentul american pentru Comerţ, exporturile americane vor fi în 2009 foarte departe de performanţele din 2008.
În primele nouă luni ale anului, în date corectate în funcţie de variaţiile sezoniere, exporturile au reprezentat echivalentul a 10,6 la sută din PIB-ul american, după recordul de 12,6 înregistrat în 2008.
În primele trei trimestre ale lui 2009, exporturile au scăzut cu 19,5 la sută, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Fondul Monetar Internaţional şi Organizaţia Mondială pentru Comerţ au prevăzut o scădere de 11,9 la sută a comerţului internaţional în 2009, şi, respectiv, de zece la sută.
În faţa acestor dificultăţi, valoarea scăzută a dolarului este binevenită. Astfel, exporturile americane sunt mai competitive în lumea întreagă, în vreme ce Statele Unite nu plătesc cu mult mai mult pentru importuri.
Pentru comercianţii care exportă către Statele Unite este dificil să majoreze preţurile în dolari, moneda comerţului internaţional, şi trebuie să-şi recalculeze marjele în moneda lor naţională, care este reevaluată.
Dacă valoarea dolarului a scăzut cu 7,2 la sută în perioada noiembrie 2008-septembrie 2009, preţurile la importuri au crescut cu doar 1,1 la sută în aceeaşi perioadă.
Secretarul american al Trezoreriei, Timothy Geithner, a repetat totuşi că Statele Unite doresc un 'dolar puternic'.
Însă, în afara acestor declaraţii, Statele Unite nu întreprind nimic concret pentru a susţine valoarea dolarului. Ultima intervenţie a Băncii Centrale pe pieţele de schimb datează din septembrie 2000, şi a constat în cumpărarea de euro.
Relansarea exporturilor este una din priorităţile economice ale administraţiei Obama. Conform Departamentului pentru Comerţ, mai puţin de unu la sută din cele 30 de milioane de întreprinderi americane exportă, iar 58 la sută din exporturi se îndreaptă către o singură ţară, având de cele mai multe ori un singur client.
Criza a arătat limitele competivităţii americane în numeroase sectoare. În primele nouă luni ale anului, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, Statele Unite au înregistrat o scădere a exporturilor de vehicule şi piese auto de 41 la sută, de semiconductori de 32 la sută, de maşini industriale de 26 la sută, de calculatoare şi accesorii informatice de 20 la sută, şi chiar de produse agricole şi agroalimentare.
În schimb, alte domenii au rezistat, precum cel al aeronauticii civile (scădere de unu la sută), hi-fi (creştere de unu la sută), industria farmaceutică (creştere de 16 la sută).
Datele pentru luna septembrie relevă dificultatea pe care o vor întâmpina Statele Unite în scăderea deficitului comercial şi asigurarea reluării creşterii economice prin exporturi. Dacă acestea au crescut cu 3,2 la sută, importurile au crescut la rândul lor cu 5,8 la sută pe lună.
Nigel Gault, economist şef la IHS Global Insight, estimează că, în următoarele luni, deficitul va continua să se agraveze, iar comerţul exterior va fi un factor important în creşterea economică.

Băncile elveţiene vor să ceară clienţilor străini angajamente privind conformarea fiscală AGERPRES

Băncile elveţiene intenţionează să solicite unora din clienţii lor străini să semneze un angajament prin care să declare că se conformează legislaţiei fiscale din ţara de origine, potrivit unu ziar elveţian citat de AP.
Preşedintele Asociaţiei Bancherilor din Elveţia, Patrick Odier, a declarat pentru săptămânalul NZZ am Sonntag că sectorul bancar analizează diverse modalităţi pentru schimbul automat de informaţii privind clienţii cu alte state.
Odier a spus că o posibilitate ar fi aceea ca clienţii din state care au acorduri fiscale cu Elveţia să semneze o declaraţie privind conformarea cu legislaţia specifică din ţara de origine.
De asemenea, Asociaţia Bancherilor este în favoarea unui impozit pe dobândă care să fie cedat autorităţilor din ţara de origine a clientului.
Aceste propuneri nu au fost încă finalizate. În ultimul an, Elveţia a fost supusă unor puternice presiuni din partea SUA şi altor state de a pune capăt evaziunii fiscale a străinilor care îşi ascund fondurile în depozitele din Elveţia.

INTERNE

Băsescu: Dacă se reia creşterea economică, am putea analiza coborârea cotei unice MEDIAFAX

Preşedintele Traian Băsescu a afirmat, sâmbătă, la dezbaterea organizată la Cluj, cu liderul liberal Crin Antonescu, faptul că s-ar putea analiza reducerea cotei unice de la 16 la 14 la sută, până în anul 2011, în cazul în care se va relua creşterea economică în parametrii suficient de ridicaţi.

"Eu nu vorbesc în programul meu electoral acum despre o relaxare fiscală pentru că este nerealistă. Avem un deficit al bugetului de stat de peste opt la sută, ceea ce înseamnă că trebuie să ne aşezăm în zona prudenţei. Va trebui să vedem în 2011, dacă se reia creşterea economică la parametri suficient de ridicaţi, am putea analiza coborârea cotei unice de la 16 la sută la 14 la sută, dar nu mai mult", a spus Băsescu.

El a făcut această afirmaţie la solicitarea moderatorului dezbaterii, Mihnea Măruţă, privind opinia sa despre cota unică.

La rândul său, Crin Antonescu a spus că, dacă va fi ales, va acţiona ca preşedinte, astfel încât viitorul Guvern al României să ia în plan economic măsuri privind reducerea cotei unice şi a TVA.

"Cota unică va scădea, va scădea şi TVA şi se va rezolva acest păienjeniş fiscal. O va face guvernul care va avea în program aceste lucruri. Că din acest guvern vor fac parte PNL, PSD sau PDL, se va discuta. Eu, ca preşedinte, voi acţiona ca un guvern să acţioneze hotărât în plan economic cu aceste măsuri", a spus liderul liberal.

Daciana Sârbu: România nu va avea comisar european pe agricultură AGERPRES

România nu are nicio şansă să aibă comisar european pe agricultură pentru că sunt alte ţări cu şanse mai mari, a declarat sâmbătă, pentru AGERPRES, eurodeputata PSD Daciana Sârbu.
'Nu mai avem nicio şansă. A fost o temă falsă de la bun început. A fost o cerere nerealistă, puteam cere ceva ce puteam prelua. Nu a fost o cerere realistă, puteam să ne batem pentru o comisie importantă. Era o direcţie falsă, era evident că o ţară spre care s-au consumat toate eforturile pentru a se transforma într-o piaţă de desfacere, nu vom primi postul de comisar pentru agricultură', a spus Daciana Sârbu.
Aceasta spune că are informaţii că România poate primi postul de comisar pentru comisia de pescuit.
'Ce am auzit, ca un răspuns la această cerere, putem primi comisia de pescuit - pentru că avem Marea Neagră', a mai precizat Daciana Sârbu.
Daciana Sârbu şi-a inaugurat sâmbătă, la Sibiu, primul cabinet de europarlamentar. Aceasta a anunţat că urmează să îşi mai deschidă cabinete europarlamentare la Timişoara şi anul viitor, la Hunedoara, Caraş şi Arad.

ANRM, obligată să publice datele privind contractele de explorare în platforma continentală a Mării Negre AGERPRES

Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) va fi obligată să facă publice datele legate de contractele de explorare/exploatare în platforma continentală a Mării Negre încheiate cu compania SNP Petrom, preluata de OMV, în urma deciziei Tribunalului Bucureşti iniţiate de Societatea Academica din Romania (SAR), informează un comunicat al SAR.
'ANRM refuza sistematic să prezinte date legate de aceste contracte privind resursele publice. Acţiunea noastră în instanţă este parte dintr-un program mai mare de litigaţii strategice, susţinut cu fonduri PHARE, destinat să creeze
precedente în justiţie pe dosare mari şi sensibile de achiziţii sau concesiuni la care accesul publicului este limitat în mod abuziv. Am constatat de-a lungul vremii că, în ciuda prevederilor foarte clare privind transparenţa contractelor de achiziţie incluse în legea în vigoare (OUG 34/2006), tot la presiunea societăţii civile, autorităţile publice contractante de multe ori cedează la insistenţele firmelor private şi ascund fără temei contractele sau chiar - absurd - întregul dosar de achiziţie', precizează SAR în comunicat.
Aceasta a fost prima acţiune în instanţă care a ajuns la termen, dintre cele şase iniţiate de SAR în acest proiect. În afară de ANRM, SAR mai are litigii strategice asemănătoare cu AVAS - contractul de privatizare cu Ford;. Metrorex - contract pentru spaţii publicitare în metrou; Eximbank - contract achiziţie servicii de publicitate şi promovare;
Primaria Sector 1 - contract cu Romprest; Primăria Constanţa - opt contracte cu agenţii de presă şi publicitate,
firme de pază şi securitate şi întreţinerea domeniului public.
Potrivit SAR, în nici unul din aceste cazuri nu acuzam pe cineva de malversaţiuni, ci doar încercăm să creăm precedente în favoarea unei mai mari transparenţe a dosarelor de achiziţie, ştiut fiind că lumina zilei este cel mai bun
dezinfectant al fondurilor publice. 'Orice suspiciune sau zvon dispar în momentul în care autoritatea contractantă pune documentaţia de achiziţie integral la dispoziţia opiniei publice', se mai arată în comunicatul SAR.

Hagiu: Am eliminat subvenţiile pentru pensionari şi veterani AGERPRES

Pensionarii şi veteranii vor plăti din nou, începând de luni, 16 noiembrie, tariful integral pentru călătoriile judeţene şi interjudeţene efectuate cu transportatorii rutieri de persoane' , a declarat Augustin Hagiu, preşedinte FORT.
Această măsură a mai fost aplicată de către transportatori şi în perioada 15 octombrie - 1 noiembrie, dar s-a revenit asupra ei datorită unor promisiuni din partea Ministerului Transporturilor.
'Contrar acestor promisiuni, operatorii de transport judeţean şi interjudeţean nu au mai primit nici un leu de la începutul lunii noiembrie şi până în prezent. Decontarea la nivel naţional se ridică la 100 milioane lei', a afirmat Hagiu.
Consiliul Naţional al Transportatorilor Rutieri de Persoane din Federaţia Patronală a Operatorilor Români de Transport - FORT anunţă că începând cu data de 16 noiembrie, pensionarii şi veteranii vor achita tariful integral pentru toate cursele regulate judeţene şi interjudeţene efectuate de transportatorii de persoane.

Hossu: Trimiterea bugetarilor în concediu fără plată, un abuz instituţionalizat AGERPRES

Confederaţia Naţională Sindicală 'Cartel ALFA'este împotriva măsurii de trimitere a lucrătorilor bugetari în concediu fără plată forţat, în cuantum de 8 zile, ca şi modalitate de realizare a economiilor la buget, informează un comunicat al Cartel ALFA.
'Considerăm că acest lucru reprezintă un abuz faţă de drepturile şi obligaţiile angajatului şi ale angajatorului asumate de comun acord, prin Contractul Individual de Muncă. Odată cu semnarea Contractului Individual de Muncă, lucrătorul îşi ia angajamente şi, în acelaşi timp, are şi protecţie în ceea ce priveşte timpul de muncă şi salariul. Orice intervenţie în prevederile ce fac obiectul acestui contract, fără acordul lucrătorului, reprezintă un abuz. În situaţia aceasta se află acum salariaţii bugetari, în urma aplicării Legii privind reorganizarea agenţiilor de stat şi a obligativităţii de a efectua 8 zile de concediu fără plată. Concediul fără plată este un drept al lucrătorului, nu o posibilitate de manevră pentru angajator. El se acordă doar la cererea lucrătorului şi nu poate fi folosit în lipsa unei cereri a acestuia. Abuzul, chiar dacă este instituţionalizat, prin legiferarea sa, tot abuz se cheamă', a declarat preşedintele Cartel Alfa, Bogdan Iuliu Hossu.
Confederaţia Naţională Sindicală 'Cartel ALFA' atrage atenţia asupra faptului că nu rămâne indiferentă la această atitudine a Guvernului şi cere suprimarea, de urgenţă, a măsurii propuse, în caz contrar sindicaliştii vor fi nevoiţi să recurgă la acţiuni sindicale de protest. 'Acţiunile lor vor fi pe măsura abuzului la care sunt supuşi lucrătorii pe care îi reprezintă', se mai arată în comunicatul Cartel ALFA.